چیلرها به چه شکل مورد استفاده قرار می گیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱ ٫ ۰۹ ٫ ۱۹

برای مدت­ ها، صنایع مختلفی در تلاش برای یافتن راهی به منظور خنک­ کاری فرآیندهای تولید بوده ­اند. سیستم­ های تهویه هوای اولیه، که در ابتدای قرن بیستم معرفی شدند، نمی­توانستند خنک­ کننده­ های مناسبی برای مجتمع­ های بزرگ، فرآیندهای تولید، ماشین­ آلات سنگین و دیگر واحدهای مشابه باشند. پیشرفت­ های تکنولوژی که از دهه پنجاه میلادی آغاز شد و تا قرن بیست و یکم ادامه یافت، موجب معرفی تجهیزات خنک ­­کننده­ای گردید که حتی توانایی فراهم آوردن دماهایی برای خنک­ کاری دستگاه های برش لیزر و دایکست را دارند.

کاربردهای چیلرها

صنایع:

فرآیندهای صنعتی به دلیل وجود اصطکاک، تجهیزات توان بالا و کوره ­ها، موجب تولید گرما می­ شوند. برای افزایش طول عمر تجهیزات سنگین، یک واحد چیلر، مایع خنک را درون تجهیزات به چرخش در می­اورد، تا موجب حفظ کارآمدی و راندمان آنها گردد.

محیط کار:

در کارخانجات، زمانی که دستگاه­ ها با حداکثر توان در حال کار هستند، دمای محیط می­تواند به سرعت افزایش پیدا کند و موجب ایجاد یک محیط کار نامناسب گردد. به منظور حفظ سلامتی و امنیت کارکنان، واحدهای صنعتی از چیلرها برای حفظ دمای محیط کار در رنج مناسب استفاده می­ کنند. با اضافه کردن یک واحد کنترل هوا، چیلرها می­توانند دمای محیط کار را نیز با تزریق هوای خنک پایین بیاورند، مشابه کاری که دستگاه­ های تهویه هوا انجام می­دهند. چیلرهای خنک­ کننده هوا می­توانند با توجه به نوع سازه، بر روی سقف ساختمان و یا درون آن تعبیه شوند.

کارخانجات پلاستیک ­سازی:

پلاستیک یک ماده بسیار حساس به دما است که با گرم شدن بیش از حد می­تواند تخریب گردد و بنابراین نیاز است که به درستی خنک شود. خنک­ کاری صحیح یک قالب، تعیین کننده کیفیت محصول نهایی است. در این واحدها، چیلر وظیفه آماده ­سازی یک وان خنک­ کننده را بر عهده دارد تا از این طریق کیفیت محصولات پلاستیکی تضمین گردد. در فرآیند جداسازی، یک مبدل حرارتی آب حاصل از پروسه جداسازی را از آب خنک­ کننده تفکیک می­کند.

پوشش ­دهی فلزات:

صنایع پوشش­ دهی فلزات از شیوه های مختلف الکتریکی و غیر الکتریکی با دمای بالا، در فرآیند پوشش­ دهی استفاده می­کنند. نشاندن پوشش بر روی سطح یک فلز، گرمای بسیاری تولید می­کند که برای دفع آن از فلز پوشش داده شده، چیلرهای پرقدرت نیاز است.

صنایع غذایی:

صنایع غذایی با توجه به اهمیت دمای نگهداری مواد اولیه و محصولات خود، مقررات بسیار سخت­گیرانه ­ای در این خصوص دارند. چیلرها در صنایع غذایی تا حد زیادی مشابه سیستم­ های سنتی خنک­ کننده مواد خوراکی عمل می­کنند.

نیروگاه­ ها:

نیروگاه­ ها برای تولید برق، مقدار قابل توجهی گرما تولید می­ کنند. چیلرها با جذب گرمای تولید شده توسط آن ها، به خنک شدن تجهیزات و فرآیندها کمک می­نمایند.

صنایع پزشکی:

تجهیزات پزشکی نیازمند کنترل دقیق دما هستند. دستگاه­ های MRI، سی تی اسکن­ها و دستگاه­ های شتاب­ دهنده خطی، گرما تولید می­ کنند که باید کنترل و دفع گردد. چیلرها تأمین­ کننده دائمی دماهای پایین هستند، تا کارآیی عملکرد تجهیزات حساس تضمین شود.

صنایع دارویی:

داروها در پروسه تولید نیاز به استفاده از آب با دمای پایین و کنترل دقیق دما دارند. دستگاه­ های چیلر دقت لازم برای فرآیند خنک­ کاری مورد نیاز این صنایع را دارند. ۴ نوع اصلی چیلرهای مورد استفاده در صنایع دارویی عبارتند از رفت و برگشتی، اسکرو، سانتریفیوژ و جذبی.

لیزر:

چیلرهای لیزر برای خنک­ کاری دستگاه­های لیزر و فرآیندهای مرتبط با آن طراحی شده­اند. برای اینکه یک دستگاه لیزر با حداکثر راندمان خود کار کند، باید طول موج بهینه آن تأمین گردد. دستگاه­های CO2، محرک­ های توان بالا و لیزرهای یونی باید همواره با دقت بالا کار کنند، لذا این تجهیزات به حضور یک دستگاه چیلر خنک­ کننده آب وابسته هستند.

دستگاه­ های چیلر موقت:

نزدیک به نیمی از پروژه ­های ساخت و ساز بزرگ، به سیستم­های hvac موقت مجهز هستند، که به منظور تأمین موقت گرمایش، سرمایش ، تهویه، و اجاره، نصب، راه ­اندازی و سرویس می ­شوند. سازندگان و کارفرماها از انعطاف­پذیری سیستم­ های موقت برای پیشبرد پروژه با کسب سود بیشتر استفاده می­کنند.

سه دلیل عمده برای استفاده از سیستم ­های hvac موقت وجود دارد، که عبارتند از:

  • گرمایش و کاهش رطوبت جهت استفاده در پروژه­ های ساختمانی در طول فصل سرما، و یا استفاده در محیط­ هایی که کنترل رطوبت بسیار تعیین­ کننده است، مثل دیتاسنترها.
  • هوادهی  حفظ فشار منفی یا چرخش هوا در محیط ­های مملو از دود سیگار، ایجاد فشار مثبت در محیط­ هایی همچون کشتی­ های بزرگ یا کاهش دما در زیردریایی­ ها.
  • تهویه مطبوع برای پروژه هایی که در طول فصل تابستان در حال انجام هستند، برای جایگزینی سیستم­ های موجود، و یا زمانی که تأسیسات چیلر موجود دچار مشکل می­شود.

عمده چیلرهای پرتابل و موقت در انواع آب خنک و هوا خنک تولید می­ شوند. این دستگاه­ها همچنین سایر ویژگی­ های مورد نیاز برای ارائه یک عملکرد فوق­ العاده را نیز دارا هستند.

دیگر عناوین