چرا از کمپرسورهای هوای فشرده در صنایع تولیدی استفاده میشود؟

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱ ٫ ۰۸ ٫ ۰۵

دلیل استفاده از هوای فشرده در صنعت، وجود یک توجیه ساده است: هوای فشرده می­تواند قدرت مورد نیاز انواع مختلفی از ابزار را تأمین کند، از تجهیزات مرتبط با اندازه­ گیری و ابزار دقیق گرفته، تا شیرهای برقی و تجهیزات مرتبط با جابجایی و انتقال.
روش­های متفاوتی برای فشرده ­سازی هوا وجود دارد که رایج ­ترین آنها بر اساس موتورهای چرخشی عمل می ­کنند. یک کمپرسور هوا چگونه کار می­کند؟ هوا درون محفظ ه­ای هدایت می­ شود که به شیوه ­های مختلفی موجب فشرده شدن (کاهش حجم) و افزایش فشار آن می­ شود. سپس هوای فشرده شده به سیستم لوله­ کشی وارد شده و به سمت دستگاه­ های مصرف کننده آن هدایت می ­شود.

مزایای استفاده از هوای فشرده در صنایع

هوای فشرده یک انرژی بسیار کاربردی است و همین موجب گشته که این انرژی بتواند مسیر خود را در ورود به انواع صنایع، همچون صنایع دارویی، خودروسازی­ ها و صنایع سنگین هموار سازد. استفاده از هوای فشرده مزایایی بسیار گسترده و غیر قابل چشم پوشی دارد، که در این مقاله به اصلی­ ترین آنها اشاره می­کنیم:

  • استفاده از هوای فشرده کاملاً امن بوده و این منبع انرژی سازگار با محیط زیست است. هوای فشرده تمیزتر از سایر منابع انرژی است، و هرگز با مواد شیمیایی دیگر واکنش نشان نمی­دهد.
  • کمپرسورهای هوای فشرده، تجهیزاتی بسیار بهینه و کارآمد هستند. در مقایسه با سایر تجهیزات الکتریکی، کمپرسورها به طور کلی دستگاه ­هایی با طول عمر بالاتر هستند.

دسترسی به هوای فشرده بسیار ساده است. یک سیستم لوله ­کشی هوای فشرده که به درستی انجام گرفته باشد، به سادگی و در هر زمان، این منبع انرژی را به تمامی دستگاه­ های وابسته به آن انتقال می ­دهد.

تجهیزاتی که با هوای فشرده کار می­ کنند، عمدتاً تجهیزاتی قابل اعتماد، با میزان خرابی پایین هستند. هر چه تعداد تجهیزات و قطعات الکتریکی در یک وسیله کمتر باشد، احتمال توقف­ های ناگهانی و خرابی در آن نیز به شدت کاهش می­ یابد. علاوه بر این، انجام سرویس­ های دوره­ای و منظم کمپرسورها، میزان مواجه شدن با مشکلات مرتبط را به حداقل می­رساند.

واحد هواساز، قلب کمپرسور هوای فشرده

انتخاب صحیح کمپرسور، به مشخص کردن نیازهای صنعت مورد نظر باز می­گردد. زمانی که تجهیزات مورد استفاده و مقدار هوای مصرفی آنها مشخص شود، تعیین نوع کمپرسور هوای فشرده به راحتی آب خوردن است. انواع اصلی کمپرسورهای هوای فشرده عبارتند از:

کمپرسورهای چرخشی (اسکرو). این مدل، رایج ­ترین نوع از انواع کمپرسور صنعتی است. کمپرسورهای اسکرو از دو روتور پیچی تشکیل شده­ اند که هوا در بین آنها محبوس شده و با چرخش روتورها و حرکت هوا به سمت جلو، حجم هوا نیز کاهش می­ یابد. این کاهش حجم منجر به افزایش فشار شده و نهایتاً موجب تولید هوای فشرده می ­شود که می­تواند پس از فیلتر شدن، مورد استفاده صنعتی مورد نظر قرار گیرد.

کمپرسورهای رفت و برگشتی (پیستونی). کمپرسورهای پیستونی با کشیدن هوا به داخل سیلندر و اعمال فشار و ایجاد حالت خلاء به کمک پیستون­ ها طی یک حرکت رفت و برگشتی، حجم هوا را کاهش داده و به طبع آن فشار هوا را نیز افزایش می­دهند. هوای فشرده خروجی نهایتاً در یک مخزن تحت فشار ذخیره شده و مورد استفاده قرار می­گیرد.

توجه داشته باشیم، انتخاب کمپرسور هوای درست و با کیفیت، کمک قابل توجهی به کاهش هزینه­ های تولید خواهد نمود.

دیگر عناوین