تعمیر و نگهداری چیلر

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱ ٫ ۰۸ ٫ ۰۵

هر نوع تجهیزات در گذر زمان شامل خرابی خواهد بود. به همین دلیل نیاز است که به خوبی با نحوه کار و شیوه رسیدگی به دستگاه چیلر صنعتی یا تجاری خود آشنا شویم. از آنجا که اساس مکانیزم عملکرد چیلر، در همه انواع آن تقریباً یکسان است، مثل هر دستگاه صنعتی دیگر، سرویس منظم و دوره­ای آن تضمین کننده عملکرد مناسب چیلر برابر مشخصات اعلامی تولید کننده است. سازندگان این دستگاه­ها همواره مشتریان را به بررسی منظم و رسیدگی به اجزاء چیلر تشویق نموده و خط مشی مشخصی برای نحوه اجرای سرویس­ها ارائه می­دهند. داشتن یک دستگاه چیلر سالم با عملکرد صحیح، منجر به کاهش هزینه­ها خواهد شد.

در ادامه به بررسی برخی نکات مهم در سرویس و نگهداری بخش­های مختلف یک چیلر می­پردازیم.

تعمیر و نگهداری کندانسور:

انتقال گرما، بخش قابل توجهی از عملکرد چیلر را تشکیل می­دهد. کویل­های کندانسور می­توانند دچار گرفتگی باشند یا مسیر عبور آزادانه هوا در آنها مسدود شده باشد.

بررسی روغن کمپرسور:

پس از نصب یک دستگاه چیلر جدید، بهترین کار تعویض روغن و فیلتر آن در پایان سال اول است. بعد از آن نیز بررسی مرتب وضعیت روغن برای تعویض­های آتی لازم است. هرچه روغن کثیف­تر باشد، بازه زمانی تعویض آن کوتاه­تر می­شود.

رسیدگی به مبرد:

عملکرد صحیح چیلر تا حد زیادی وابسته به مبرد است. در صورتی که مبرد به درستی شارژ نشده باشد، می­تواند شدیداً روی کارایی چیلر تأثیرگذار باشد.

آب:

آبی که در برج خنک کننده استفاده می­شود، باید پارامترهای مناسب جریان آب را داشته باشد. کثیفی­ها، اجرام و آلاینده­ها می­توانند با جریان آب مخلوط شده و برای عملکرد صحیح چیلر مضر باشند.

بررسی مخازن ذخیره:

برای اینکه یک چیلر بهترین عملکرد را داشته باشد، تمامی مخازن ذخیره آن باید به طور منظم چک شود تا از وجود ذخیره مناسب هر یک از سیالات اطمینان حاصل شود.

بررسی دما:

چیلرها، بهترین عملکرد خود را در دمای ۱۰ درجه سانتی­گراد دارند. تغییرات کنترل نشده دمای چیلر می­تواند مانع عملکرد صحیح آن باشد. برای دستیابی به بهترین نتیجه و پیدا کردن مشکلات احتمالی، بررسی منظم دمای ورودی و خروجی گلیکول لازم است.

نظافت:

در کارخانجات، کلیه تجهیزات کثیفی و گرد و غبار را به خود جذب می­کنند. برای داشتن حداکثر بهره­وری، کلیه جزئیات قطعات چیلر باید به صورت منظم نظافت شوند. فیلترها نیز در زمان مناسب باید تعویض شوند تا از گرفتگی جلوگیری شود.

نتیجه­ گیری:

  • چیلر یک مکانیزم خنک کننده است که با حذف گرما از یک فرآیند، موجب کاهش دمای آن می­شود.
  • اکتشافات صورت گرفته در اواخر قرن بیستم، منجر به ساخت تجهیزات سرمایشی با قابلیت تولید دماهای مورد نیاز پروسه­های خنک­کاری، در انواع مختلفی از صنایع گردید.
  • انواع مختلفی از چیلرها وجود دارند، که بر اساس شیوه دفع گرمای جذب شده توسط مبرد، و همچنین بر اساس نوع کمپرسور تقسیم­بندی می­شوند. همچنین چیلرهایی با طراحی­های منحصر به فرد وجود دارد که عملکرد خاص و غیر معمولی دارند.
  • اگر چه چیلرها در انواع مختلفی تولید می­شوند، اکثریت قریب به اتفاق آنها بر اساس یک قاعده کلی و یکسان در از بین بردن حرارت عمل می­کنند.
  • از آنجا که اساس عملکرد چیلرها، برای همه انواع آن یکسان است، همانند هر نوع دستگاه و تجهیزات صنعتی دیگر، سرویس­های منظم و دوره­ای، عملکرد صحیح چیلرها بر اساس قدرت دستگاه را تضمین می­نماید.

دیگر عناوین